خانه
دوره های آموزشی
سمینارها
آرشیو مقالات
مطالب خواندنی
پل های ارتباطی
ورود اعضا



شیوه های تخصصی یادگیری

شناخت سبک‌هاي يادگيري

پيدا کردن سبک يادگيري کار چندان مشکلي نيست. در واقع هيچ کس بهتر از خود فرد نمي‌تواند سبک يادگيري خود را پيدا کند‌. هر يک از گروه ديداري‌ها، شنيداري‌ها و حسي – حرکتي‌ها ويژگي‌هايي را دارند که با شناسايي آن مي‌توانيد سبک يادگيري خود را پيدا کنيد. زماني يادگيري بهتر در ما شکل مي‌گيرد که آموزش ما، با سبک يادگيرمان تطابق داشته باشد. در نظر داشته باشيد ما هميشه در يادگيري و درک پيرامون خود، تلفيقي از اين سه سبک را به کار مي‌بريم و يکي از اين سبک‌ها در ما غالب است و مهم‌تر آنکه سبک‌هاي يادگيري نسبت به هم مزيت يا ارجحيتي ندارند و فقط يک ويژگي در ما مي‌باشند. ما با هر سبکي که باشيم مي‌توانيم با تمرين و ممارست سبک ديگر را در خود تقويت کنيم.

  • ويژگي افراد با سبک يادگيري حسي-حرکتي

اطلاعات حسي – حرکتي در بالاي مغز در کرتکس حرکتي ذخيره مي‌شوند. وقتي به طور دايم  يادگيري صورت گيرد در مخچه در ناحيه پايين بخش پس سري ذخيره مي‌شوند. يادگيرندگان حسي – حرکتي از طريق حرکت و لمس کردن بهتر ياد مي‌گيرند. در حدود 5 تا 10 درصد فراگيرندگان در اين گروه قرار دارند.

فرد حسي-حرکتي سمبل دانش‌آموزي است که مي‌خواهد هر چه را که به او منتقل مي‌شود از طريق عمل و تجربه دريابد و با درگير شدن در حل مسايل و تکاليف مطالب را فرا گيرد. افراد حسي-حرکتي 5% افراد جهان را تشکيل مي‌دهند نسبت به افراد ديداري و شنيداري از لحاظ تعداد، در اقليت هستند شايد به دليل همين در اقليت قرار داشتن است که خصيصه‌ حسي-حرکتي براي بسياري غير ملموس و غير قابل درک به نظر مي‌رسد. حسي-حرکتي‌ها تجربه دست اول را دوست دارند و عاشق از اين شاخه به آن شاخه پريدن هستند. اگر مي‌خواهيد اين تيپ را در مدرسه پيدا کنيد سري به آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌ها بزنيد. آنها نزديک‌ترين صندلي به استاد را اختيار مي‌کنند تا کم‌ترين فاصله را با او داشته باشند. اگر در جلسه‌اي غايب بوديد جزوه‌ي او را نگيريد چون او مطالب را کامل نمي‌نويسد و فقط به نوشتن بخش کليدي جملات اکتفا مي‌کند.

اگر به نظام‌هاي آموزشي متداول دقيق شويد خواهيد يافت که مطالب درسي و ابزارهاي کمک آموزشي و محيط‌هاي آموزشي عمدتاً براي ديداري‌ها و در اولويت دوم براي شنيداري‌ها فراهم شده و افراد حسي-حرکتي از اين لحاظ در محروميت به سر مي‌برند و جزء اقليت تنبل و درس نخوان کلاس محسوب مي‌شوند. اقليتي که معمولاً خودشان هم دليل تنبلي خود را نمي‌دانند.

به طور خلاصه حسي-حرکتي‌ها:

  • براي يادگيري و به خاطر سپاري اطلاعات از جسم و حس لامسه بهره مي‌گيرد.
  • به فعاليت بدني و ورزش علاقه‌مند است.
  • دربرقراري ارتباط و گفت‌وگو، مکرر دست‌هاي خود را تکان داده و از حرکت‌هاي بدني استفاده مي‌کند.
  • از اين که براي مدتي در جايي آرام و ساکن باشد، بي زار است.
  • براي يادگيري به تحرک و تمرين‌هاي عملي نيازمند است.
  • هنگام مرور مطالب درسي پيوسته راه مي‌رود و موضوع‌هاي درسي را با صداي بلند تکرار مي‌کند.
  • سفر، جست و جو و کند و کاو را براي خواندن و مطالعه ترجيح مي‌دهد.
  • به نمايش و ايفاي نقش علاقه‌مند است.

با توجه به ويژگي‌هايي که عنوان شد به نظر مي‌رسد توانسته باشيد سبک يادگيري خود را شناسايي کنيد، اکنون با بکار بستن توصيه‌هاي زير يادگيري خود را تقويت کنيد.

اگر سبک يادگيري شما حسي-حرکتي باشد، استفاده از اين روش‌ها به يادگيري بيشتر شما کمک مي‌کند:

  • در هنگام يادگيري دست به کار شويد و بيشتر به شکل عملي خود را با موضوع درگير کنيد تا اينکه ناظر يا شنونده باشيد.
  •  تلاش کنيد فعاليت‌هاي خود را در کارگاه يا آزمايشگاه انجام دهيد تا ابزارها و وسايل کمک آموزشي بيشتري در دسترس داشته باشيد.
  • حتما در حين آموزش تئوري در نقطه‌اي از کلاس بنشينيد که اشراف کامل به کلاس و استاد داشته باشيد.

براي تحصيل و اشتغال رشته‌هاي عملي و فني را بيشتر مورد توجه قرار دهيد



تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت متعلق به امین ترابی می باشد
طراحی و پیاده سازی ابتکارسازان